So eine Reise wirft viele Fragen auf. Wir haben diese gesammelt und ganz kurz beantwortet.
Hier erhaltet ihr einen Überblick zu unserem Vorhaben und der Organisation.
1. Wie lange seid ihr unterwegs?
1,5 – 2 Jahre
2. Wo fahrt ihr hin?
Wir fahren die Panamericana von Nord- nach Südamerika und starten in Halifax, im Osten Kanadas
3. Mietet ihr euch dort ein Auto?
Nein wir fahren mit unserem eigenen Auto
4. Wie kommt das Auto nach Kanada?
Wir verschiffen den Toyota (RoRo) ab Hamburg. 11 Tage später fliegen wir hinterher. Die Story zur Verschiffung gibt es hier.
5. Wo schlaft ihr?
Normalerweise schlafen wir in unserem geräumigen Dachzelt. Zum Trekken haben wir ein Expeditionszelt und bei schlechtem, stürmischen Wetter oder in der Stadt können wir im Auto auf dem Kistensystem (sogar mit zusätzlicher Standheizung) schlafen.
5. Wie kocht ihr?
Um unsere Reisekosten möglichst zu schonen, kochen wir hauptsächlich mit unserem fest eingebauten Camping-Gas-Kocher. Natürlich möchten wir auch die lokale Küche kosten, wenn es das Budget zulässt.
6. Habt ihr eine Route und einen Zeitplan?
Wir wollen erstmal Richtung Alaska fahren, von dort immer südwärts Richtung Feuerland. Eine genaue Route haben wir nicht, genauso wenig einen Zeitplan. Wir wollen dort bleiben wo es uns gefällt und ohne Zeitdruck reisen.
7. Wie ist das mit dem Visum?
Als Deutsche können wir ohne Visum in jedem Land auf unserer Route 3 Monate bleiben. In Kanada sogar 6 Monate
8. Wann geht’s denn los?
Am 01.Mai 2013
10. Könnt ihr Spanisch?
Un poco!. Bisher leider eher schlecht als recht, aber wir werden in Kanada und USA fleißig lernen
11. Was nehmt ihr denn alles mit?
Hierfür haben wir eine extra Kategorie
12. Was macht ihr mit eurer Wohnung?
Die Wohnung ist gekündigt
13. Wo bringt ihr eure Möbel etc. hin?
Glücklicherweise können wir unseren Kram bei Monas Eltern & Großeltern unterstellen
13. Was macht ihr mit eurem Job?
Auch den haben wir gekündigt
14. Wollt ihr auf der Reise arbeiten?
Ja und Nein. Wenn sich was anbietet gerne. Ansonsten nicht 😉
15. Wie regelt ihr das mit den ganzen Versicherungen?
Wir haben eine Langzeit-Auslandskrankenversicherung beim ADAC abgeschlossen. Der Nachweis ist notwendig, um aus der deutschen KV-Pflicht entlassen zu werden. Unsere Private Rentenversicherung pausiert. Die Berufsunfähigkeits-Versicherung zahlen wir sinnvollerweise weiter. Die Haftpflicht gilt weltweit also zahlen wir auch diese.
Da wir unser Auto abgemeldet haben, zahlen wir auch keine KFZ-Versicherung, die in Übersee im Schadensfall ohnehin nicht zahlt.
16. Welche Kosten kommen auf euch zu?
Unser Budget ist auf 1.500,- EUR im Monat kalkuliert (inkl. Sprit und allem Anderen)
17. Habt ihr euch impfen lassen?
Allerdings. Da gab es einige Impfungen:
– Meningokokken
– Tollwut
– Hepatits A/B
– Gelbfieber
– Tetanus/Diphterie/Keuchhusten
– Kinderlähmung
– Typhus
– Cholera
18. Habt ihr eine Reiseapotheke dabei?
Wir haben alles dabei 🙂 (und hoffen, dass wir so wenig wie möglich davon brauchen werden)
Hustensaft, Nasentropfen, Halsschmerztabletten, Anti-Übelkeit-Tabletten, Mobilat, Schmerztabletten, Malaria Prophylaxe, Anti Brumm, Soventol, Pflaster, Blasenpflaster, Mullbinden, Verbandmaterial etc.
Die Kosten für Medikamente und Impfungen haben uns ein wenig geschockt. Dafür haben wir mehr als 1.000 EUR gezahlt.
17. Wie und wo wascht ihr eure Wäsche?
per Hand oder in einem Waschsalon
18. Wo duscht ihr und habt ihr eine Toilette dabei?
Wenn wir keine Campingplatz-Dusche nutzen können, dann muss der gute, alte Waschlappen herhalten.
Der Klogang führt 200m in den Wald 😉 – Nein, wir haben keine Wohnmobil Toilette dabei.
19. Habt ihr keine Angst?
Nein. Noch nicht.
20. Was macht ihr nach der Reise?
Wir haben keine konkreten Pläne…
… Job suchen, Wohnung suchen etc.
Such a Trip prompts lots of questions. We collected some and will give you a short overview of our endeavour here.
1. How long will your trip last?
1,5 – 2 Years
2. Where do you go?
We will drive the Panamericana from North- to Southamerica and start in Halifax, the eastern part of Canada.
3. Do you rent a car there?
No. We bought a car in Germany.
4. How does the car get to Canada?
It gets shipped (RoRo) from Hamburg. 11 days later, we will follow by plane. You can find our Shipment Story here.
5. Where do you sleep?
Normally we will sleep in our spacious roof tent. When we go trekking we will use our expedition tent. During bad weather conditions and storm or when we spend some days in a city, we can also sleep in our car – on top of the self build drawer system. (even with an additional vehicle heater)
5. How do you cook?
To reduce our travel costs, we will mainly cook with our built-in camping-gas-cooker. If our budget allows, we will certainly also taste the local dishes.
6. Do you have a route and timetable?
We want to start towards Alaska and then always south bound to Tierre del Fuego. We do not have a detailed route map and no timetable cause we don’t like to rush. Whenever we like a place we just stay there a bit longer.
7. What about the Visa?
German citizens can stay 3 months in each country (North- & South America) without a Visa. In Canada we can even stay 6 months.
8. When do you start?
01.05. 2013
10. Do you speak spanish?
Un poco! Unfortunately, not yet. We like to learn spanish while we are in Canada and US cause we also want to get in touch with the people in Southamerica.
11. What do you take along?
We have a special luggage category therefor.
12. What do you do with your flat?
We have cancelled our flat.
13. What do you do with your furniture?
Luckily we can store these with Monas Parents & Grandparents and don’t need to pay huge storage costs.
13. What about your Jobs?
We both quit.
Jan already did in November 2012 to have enough time to organize the trip.
Mona has to work till the end. Her last day is 4 days before our take-off. It’s a rough time for both of us so.
14. Do you want to work while traveling?
Yes and No. If there is a reasonable opportunity, sure. Otherwise not.
15. What do you do with all your insurances?
We took out an ‚overseas long term health insurance‘ with the General German Automobile Association (ADAC). To get an exemption of the statutory health insurance we needed to have a proof of the ‚overseas long term health insurance‘.
Our private pension insurance is paused. Meaningfully, we still pay the own-occupation disability insurance.
As the indemnity insurance is valid globally, we also keep paying therefor.
As we quit the vehicle registration, we also don’t pay the automobile insurance, which will not pay overseas anyway.
16. Did you calculate your budget?
Yes, hopefully we can make it with 1.500,- EUR a month. (Including Fuel, Food, Accomodation -if needed- and everything else)
17. Did you need special vaccinations
Yes of course.A lot:
– Meningoccal
– Rabies
– Hepatitis A/B
– Yellow Fever
– Tetanus/Diphtheria/Pertussis
– Polio
– Typhus
– Cholera
18. Do you have a first aid kit with you?
Yes, we bought many things (and hopefully do not need it ;))
cough syrup, nose drops, aspirins, Anti sickness tablets, Malaria prophylaxis, Fly dope, plaster, gauze bandage, bandaging material etc.
The costs for medicaments and vaccinations shocked us a bit cause we spent more than 1.000 EUR therefor.
17. Where and how do you wash your clothes?
We have to wash it by hand or go to a laundry.
18. Where do you take a shower and do you have a toilet in the car?
If we can’t use a shower on the camp ground, we have to use the well known washcloth.
The toilet is 200m into the woods 😉 – We don’t have a camping toilet in our car.
19. Are you afraid?
No. Not yet.
20. What are your plans after the trip?
We do not have any yet…
… find a job, find a flat etc.